افزایش ساعت کار مترو مشهد در شام غریبان (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک نیمه‌سنگین در ورودی‌های مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ویدئو | باز این چه شورش است که در خلق عالم است شهردار مشهد مقدس: عملیات اجرایی فاز اول سامان‌دهی و تجهیز بوستان «جهان‌شهر» آغاز می‌شود فراهم‌شدن امکان مشاهده آنلاین ظرفیت پارکینگ‌های مشهد در روز عاشورا (۲۶ تیر ۱۴۰۳) آماده‌باش نیرو‌های فضای سبز محدوده حرم رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی حریق کارگاه چوب در جاده کلات (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ۲۶۰ هیئت مذهبی در مشهد مجوز فعالیت دارند عزاداری ظهر تاسوعا در آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد + تصاویر فرماندار مشهد خبر داد: تامین زیرساخت‌های خدماتی و امنیتی برای زائران حسینی ۸۰۰ ایستگاه صلواتی به‌مناسبت ماه محرم در مشهد برپا شده است پیش‌بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر خارجی مقیم و غیر مقیم از مرزهای کشور | صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان انتصاب سرپرست شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با رئیس مجلس استان نجف تعطیلی بازار‌های سیار و ایست‌کار‌ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۳ در مشهد سامان‌دهی غرفه‌های شهرداری مشهد در بوستان‌های سطح شهر برگزاری هیات نوجوانان محله احمدآباد مشهد در شب عاشورای حسینی اوج گرما در مشهد | هتل‌های مشهد موظف به استفاده از ژنراتور اختصاصی شدند تعطیلی موزه‌های خراسان‌رضوی به‌مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی  خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی با حداکثر ظرفیت | فعالیت بیست‌وچهارساعته ۱۵۰۰ پاکبان پیرامون حرم امام‌رضا(ع) در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی رخت عزای حسینی بر تن مشهد
سرخط خبرها

در یکصدونوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس (امروز، ۲۰ تیر ۱۴۰۳) چه گذشت؟

  • کد خبر: ۲۳۸۴۰۷
  • ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
در یکصدونوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس (امروز، ۲۰ تیر ۱۴۰۳) چه گذشت؟
یکصدونوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس امروز (۲۰ تیر ۱۴۰۳) در تالار شهر برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مقدس مشهد، در یکصدونوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که صبح امروز (چهارشنبه، ۲۰ تیر ۱۴۰۳) در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: همکاران بنده در شهرداری، در برگزاری انتخابات شرکت و همکاری داشتند و انتخابات پرشکوهی برگزار شد؛ از همه همکاران تشکر و قدردانی می‌کنم. برگزاری چهار انتخابات کار سختی است. فرماندار نیز به‌عنوان رئیس هیئت اجرایی، کار را پیش بردند و به نحو احسن مدیریت کردند.

دائمی: تذکر‌هایی که می‌دهیم، تلاش همکاران را زیر سؤال نبرد

در ادامه، هاشم دائمی، عضو شورای اسلامی، با اشاره به ماده ١٣ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ٢٢ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: این مواد اشاره می‌کنند که کلیه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها، ادارات، نهادهای قانونی و وابسته به دولت، مؤسسات عمومی و دولتی و شهرداری‌ها موظف‌اند به درخواست وزارت کشور، امکانات خود را تا پایان انتخابات در اختیار قرار دهند.

وی ادامه داد: در هفته‌های گذشته، تذکراتی به شهرداری و ارگان‌ها داده شد مبنی بر اینکه شهرداری نباید امکانات و اختیارات خود را در اختیار موضوع انتخابات قرار دهد؛ لذا با توجه به این ماده واحده، این تذکر وارد نیست.

عضو شورای اسلامی شهر مقدس مشهد ادامه داد: از همکاران خواهشمندم در تذکراتی که می‌دهند، دقت داشته باشند؛ برخی تذکرات تلاش‌های همکاران درجهت ارتقای سطح مشارکت مردم و جهت مطلوبیت جمهوری اسلامی را تحت شعاع قرار می‌دهند.

دائمی با بیان اینکه از همه همکارانی که درجهت هرچه‌باشکوه‌تر برگزارشدن انتخابات اهتمام داشتند، تشکر می‌کنم، گفت: از شهرداری نیز که تمام ظرفیت خود را در اختیار انتخابات قرار داد، تشکر می‌کنم. تذکر‌هایی که می‌دهیم، اول به سمت خودمان و درراستای قوانین وضع‌شده باشد تا خدشه‌ای به نظام وارد نشود و تلاش همکاران را زیر سؤال نبرد.

منصوریان: تغییر نام میدان استاد فرشچیان یک دروغ سیاسی بود

در ادامه، حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی زیارت و گردشگری و رسانه، ادامه داد: برخی عزیزان بدون تحقیق، در بعضی از صفحات فضاهای مجازی، مطالبی را منتشر می‌کنند که دروغ محض است. ناجوانمردانه گفتند «شورای اسلامی میدانی به نام استاد فرشچیان را به نام شهدای غزه تغییر داده» که دروغ محض سیاسی است؛ این‌ها حال مردم را بد کرده و بدبینی ایجاد می‌کنند. امیدوارم هدایت شوند.

وی افزود: در مصوبه‌های شورای پنجم آمده است که وکیل‌آباد‌٨٨ به نام استاد فرشچیان باشد و در هیچ‌جای مصوبه نیامده میدانی به نام استاد فرشچیان باشد. این نام‌گذاری در نرم‌افزارهای مسیریاب با درخواست شخصی، نهادها یا خود نرم‌افزار برای بهبود مسیریابی به نام استاد فرشچیان ثبت شده است؛ درحالی‌که مصوبه ندارد. نتیجه می‌گیریم باید چنین‌افرادی را به راست‌گویی و صداقت دعوت کنیم.

مصوبات

در ابتدای جلسه، لایحه بهای خدمات صدور مجوز حفاری در محلات هدف طرح بازآفرینی به تصویب رسید.
براساس این لایحه، به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود در پروژه‌های گازرسانی به متقاضیان واقع در محلات هدف بازآفرینی که تخصیص انشعاب ایشان مستلزم اجرای توسعه شبکه است، بهای خدمات صدور مجوز حفاری را مطابق بند‌های زیر اخذ کند.

پروژه‌های گازرسانی به متقاضیان واقع در محلات هدف طرح بازآفرینی که تخصیص انشعاب آن مستلزم اجرای توسعه شبکه گاز در معابر با عمر آسفالت بیش از ۴ سال باشد، هزینه خسارت آسفالت آن رایگان و در صورتی که عمر آسفالت تا ۴ سال و عرض معبر بیش از ۸ متر باشد، هزینه خسارت با اعمال ضریب ۰/۵ در محاسبات بهای خدمات صدور مجوز در سامانه حفاری صورت پذیرد.

مبالغ محاسبه‌شده بر اساس شرایط مقرر در بند یک با تأیید ذی‌حساب شهرداری مشهد مقدس و شرکت گاز خراسان‌رضوی در حساب فی‌مابین لحاظ خواهد شد که باید در بازه‌های زمانی معین (ترجیحاً شش‌ماهه) نسبت به تسویه‌حساب وجوه مذکور اقدام شود.

شرکت گاز خراسان‌رضوی باید مرمت نواری حفاری پروژه‌های توسعه شبکه و انشعاب گاز را براساس اصول مهندسی و مشخصات فنی در مراحل زیرسازی و روسازی تحت نظارت شهرداری و با کیفیت مطلوب انجام دهد.

بهنام خیاط، مدیرکل نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهره برداری تأسیسات و زیرساخت‌های شهری شهرداری مشهد، در خصوص این لایحه اظهار کرد: عمر آسفالت تا چهار سال و عرض معبر بیشتر از هشت است که اگر غیر از این باشد، رایگان حساب می‌شود؛ زیراً معمولاً داخل این کوچه‌ها آسفالت دستی ریخته می‌شود و هزینه زیادی ندارد؛ بنابراین کوچه‌های زیر هشت متر از این قاعده مستثنی است.

وی بیان کرد: دو تیم شاکی ما بودند که هر دو در محلات هدف فعالیت می‌کردند. ما سالانه می‌توانیم ۱۷، ۱۸ میلیارد تومان از شرکت‌های خدماتی پول بگیریم که در حساب‌های فی‌مابین می‌رود. در حال حاضر مبلغ از ابتدای سال به یک میلیارد هم نمی‌رسد.

در ادامه، ایمان فرهمندی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، در پیشنهادی عنوان کرد: پیشنهاد من این است که ۵۰ درصد را حذف کنیم؛ زیرا قرار است در حساب فی‌مابین اعمال شود؛ بنابراین ضرورتی ندارد ۵۰ درصد تخفیف را به شرکت گاز که انتفاعی است، اختصاص دهیم؛ زیرا قرار نیست به صورت نقدی از مردم پول گرفته شود، به همین دلیل ۱۰۰ درصد را بگیریم.

همچنین سیدحسین علوی‌مقدم، رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد، در خصوص این لایحه، تصریح کرد: همین الان شرکت گاز دعوایی در دیوان عدالت اداری مطرح کرده است؛ بنابراین کار مردم در محلات هدف و محلات محرومی که مشکل دارند، باقی مانده است. ما ۵۰ درصد را در حساب فی‌مابین می‌آوریم که از کار مردم گره‌گشایی شود. اگر این کار را انجام ندهیم، شرکت گاز پای کار نمی‌آید و کار مردم گیر می‌کند.

در ادامه، حجت‌الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد، گفت: فرمانداری از شورا تقاضای همکاری دارد که این را به فال نیک می‌گیریم. از فرماندار درخواست دارم درخصوص لوایح در هیئت تطبیق، همکاری کنند. اگر این عدد‌ها همین است که آقای خیاط فرمود و بار اجتماعی همان میزانی است که آقای عسکری می‌فرمایند، نباید مته به خشخاش بگذاریم.

وی ادامه داد: اگر دیوان شکایت کند، دودش به چشم مردم می‌رود؛ زیرا فکر نمی‌کنم برای شرکت گاز آن‌قدر اهمیت داشته باشد که مردم گاز داشته باشند یا نه، وگرنه لازم نبود لایحه بیاید و خود شرکت گاز به وظیفه ذاتی‌اش عمل می‌کرد.

همچنین مجید طهوریان‌عسکری، رئیس کمیسیون سامان‌دهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد، درخصوص این لایحه، خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد مصوبه‌ای دارد که هر دستگاه خدمت‌رسانی که می‌خواهد برای توسعه شبکه، خدماتی انجام دهد، وقتی می‌خواهد آسفالت کند و خطوط را توسعه دهد، باید عوارضی پرداخت کند؛ زیرا عمر آسفالت به صورت مفید در شهر سه‌چهار سال بوده و بعد از آن عمر مفید تمام می‌شود؛ البته ما به‌دلیل محدودیت منابع، شاید پنج‌شش و حتی ۱۰ سال استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: ما قانونی را در شورا وضع کردیم تا عوارض خسارت دهیم. شرکت گاز زیر بار این موضوع نرفته است و به شهروندی که مراجعه می‌کند می‌گوید شهرداری می‌خواهد از من مبلغی بگیرد، این فیش را پرداخت کنید؛ به جای حل کار مردم، آن‌ها را مقابل شورا و شهرداری قرار می‌دهد. الان هم به دیوان رفته و شکایت کرده است.

طهوریان‌عسکری، افزود: فرماندار جلسه برگزار کردند و عین متن مصوبه بین فرماندار، شرکت گاز و شهردار توافق و حتی در شورای تأمین شهرستان طرح موضوع شد. شرکت گاز آنجا کوتاه آمد و قرار شد ما نیز مقداری کوتاه بیاییم؛ بنابراین در توافق مشترک به ضریب نیم رسیدیم. این توافق را به‌دلیل تعامل دستگاهی به هم نزنید.

فرهمندی: باید از منافع شهر دفاع کنیم

همچنین ایمان فرهمندی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: می‌گویند شرکت گاز شکایت کرده، اما پذیرفته ۵۰ درصد پول را پرداخت کند. شهروندی که محروم و تحت ظلم مضاعفی برای ترمیم آسفالت است که شرکت گاز درست عمل نکرده، بنابراین ما باید از منافع شهر دفاع کنیم. ما نمایندگان مردم هستیم. پروژه‌های ما برای یکی‌دو میلیارد زمین مانده و الان داریم ۲۰ میلیارد می‌بخشیم. شرکت گاز انتفاعی و درآمدزاست که ما داریم این یارانه را به شرکت گاز می‌دهیم.

حسین حسامی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، در ادامه اظهار کرد: هزینه خسارت آسفالت در سال اگر به ۱۷ میلیارد برسد، این مبلغ را داریم در حساب‌های فی‌مابین تهاتر می‌کنیم. هزاران میلیارد تومان در سال مصوبه می‌دهیم و در حساب‌های فی‌مابین تهاتر می‌شود.

همچنین حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد، عنوان کرد: بنابر اطلاع، شهروندی که به شرکت گاز مراجعه می‌کند، شرکت گاز تمام پول حق توسعه را برای آن کوچه از شهروند مطالبه می‌کند. به این دلیل که رقم سنگین شده، داریم ۵۰ درصد را می‌بخشیم و ۵۰ درصد را به حساب فی‌مابین می‌گذاریم. شورا مستند قانونی که اداره گاز از مردم می‌گیرد، از شرکت گاز مطالبه کند. معاونت نظام شورا به این مسئله ورود و بررسی کنند که آیا اجحافی در حق مردم می‌شود یا نه؟

در ادامه این جلسه، دستور کار دوم لایحه تأسیس یا خرید سهام شـرکت سهامی خاص درخصوص بهره‌برداری از پروژه حمل‌ونقل گردشگری تصویب شد.

براساس این لایحه، به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود با عنایت به ماده۱۲ آیین‌نامه مالی موضوع ماده یک قانون درآمد‌های پایدار، به‌منظور خرید سهام با تأسیس شرکت سهامی خاص با موضوع حمل‌ونقل گردشگری با مشارکت سرمایه‌گذار دارای نمایندگی در مشهد به میزان حداکثر ۴۰ درصد از سهام شرکت تا سقف مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال برای هزینه خرید سهام با تأسیس شرکت مطابق بندها، تبصره‌ها و مشوق‌های اقدام نماید.

١. سرمایه‌گذار می‌بایست از محل منابع خود نسبت به تأمین مابقی سهام شرکت اقدام کند.

۲. به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود نسبت به مشارکت در تأسیس شرکت، به روش‌های زیر اقدام نماید.
الف- پرداخت حداکثر ۲۰ درصد مبلغ به صورت نقد به سرمایه‌گذار با اخذ تضامین بانکی.
ب- تهاتر با املاک و مستغلات برمبنای ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری و با اعمال ١٠ درصد تخفیف در زمین‌ها و واحد‌های تجاری و ۵ درصد تخفیف در زمین‌های با کاربری غیر‌تجاری مسکونی، اقامتی، فرهنگی و... و واحد‌های ساختمانی به‌استثنای تجاری.
ج- اعطای پروانه ساختمانی به املاک متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی معرفی‌شده از سوی فروشنده برمبنای مواعد مشخص‌شده در قرارداد و با اعمال ۶ درصد تخفیف مازاد‌بر‌تخفیف نقدی روز و حداکثر تا ٢۶ درصد تخفیف قابل‌استفاده برای مدت حداکثر یک سال.

حسین حسامی، عضو شورای اسلامی، درخصوص این لایحه گفت: برای اینکه گردشگری را توسعه دهیم، باید شرایط خاص را نیز فراهم کنیم. شرکت گردشگری اولویت‌هایی دارد و صرفاً به ورود تاکسی برقی اکتفا نکنیم و اجازه دهید خودروی هیبریدی وارد کنند.

در ادامه، محمدهادی محمدی‌مقدم، معاون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی شهرداری مشهد، گفت: لایحه برای ایجاد شرکت حمل‌ونقل گردشگری را داریم و قرار نیست تاکسی وارد کنیم. اولویت شرکت، کار اقتصادی و ورود خودرو‌های برقی است.

ایمان فرهمندی در ادامه گفت: ما مجوز تأسیس حمل‌ونقل گردشگری داریم و برای تأمین ناوگان بنزینی و دیزلی مشکلی نداریم. متقاضیانی هستند که می‌خواهند خودرو‌های باکیفیت خود را وارد این حوزه کنند. اکنون برای ورود خودرو‌های برقی به این حوزه مشکل داریم و باید برخی تخفیفات را اعمال کنیم.

طرح اتخاذ تدابیر لازم درخصوص مقاوم‌سازی و تعمیرات جزئی و اساسی دستورکار سوم بود که تصویب شد.

براساس این لایحه، به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود به‌استناد بند ۱۹ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و بند ١٤ ماده ۵۵ قانون شهرداری و همچنین سند خطر‌پذیری شهر مشهد، نسبت به تدوین دستورالعمل مقاوم‌سازی و تعمیرات جزئی و اساسی بنا منطبق بر آیین‌نامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در‌برابر زلزله مصوب ۱۳۶۹/۱۱/۳۰ و سایر قوانین و ضوابط مربوطه اقدام نماید.

در بخش دیگری از جلسه، لایحه آیین‌نامه بهره‌برداری از ناوگان خودروی ون در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی تصویب شد.

مرتضی چایچی‌مطلق، مدیر‌عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد در‌خصوص این مصوبه، اظهار کرد: دو‌سه مورد درخصوص ناوگان فرسوده ون فعلی وجود دارد. اول اینکه ضوابط پیشنهاد‌داده نوسازی را انجام دهیم. دوم اینکه ناوگانی که از سن فرسودگی گذشته است، باید جایگزین شود. سوم اینکه اگر از ابزاری که در حال حاضر برای نوسازی در اختیار داریم، استفاده نکنیم، دیگر امکان نوسازی ناوگان وجود ندارد.

وی افزود: پیشنهاد من این است که با توجه به مصوبه قبلی درخصوص تأسیس شرکت و ارائه ناوگان، از آن ظرفیت استفاده کنیم، اما ما به‌ازای ون که با قیمت خیلی خوب ارائه می‌دهد، نوسازی در شهر را انجام دهیم و چهره شهر را بهتر کنیم.

در ادامه، ایمان فرهمندی عنوان کرد: اگر ناوگانی بخواهد در این شهر اضافه شود، قطعاً ترجیحش این است که در شرکت گردشگری ما کار کند؛ زیرا با تعرفه بالاتری کار می‌کند که این باعث می‌شود خدمات عمومی ما در سطح شهر تضعیف شود.

وی افزود: ناوگانی که هنوز دارد معاینه‌فنی می‌گیرد، قابلیت فعالیت دارد و اگر نتواند معاینه‌فنی بگیرد، از شبکه خارج می‌شود. ما برای برخی افراد که ون دارند، انحصار ایجاد می‌کنیم که فقط همین افراد حق دارند در شهر ون داشته باشند، درحالی‌که این‌گونه نیست و همه حق دارند ون بخرند. ما در این شهر به بیش‌از این تعداد ون نیاز داریم. ۵۰ درصد ون‌ها هنوز می‌توانند کار کنند و باید از آن‌ها استفاده کنیم.

همچنین مجید طهوریان‌عسکری تصریح کرد: گلایه مجموعه ون‌سوار مشهد بسیار زیاد است. از قبل بهمن‌ماه، تاکسی‌ها به مشهد آمده است و خاک می‌خورد؛ سازمان باید تعیین تکلیف کند که تا چه تاریخی این کار را انجام می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->